Класифікація олив за призначенням і рівням якості

Призначення і якість

Якість оливи - це комплекс властивостей, який потрібен для виконання роботи оливи за призначенням. Одні властивості, такі як в’язкостні, є основними для усіх олив, незалежно від їх призначення, а інші потрібні тільки в певних умовах застосування і у кожному конкретному випадку характеризуються відособленими показниками якості. Для полегшення вибору оливи необхідної якості для конкретного типу двигуна і умов експлуатації, були створені системи класифікації. У кожній системі моторні мастила підрозділяються на ряди і категорії, засновані на рівні якості і призначенні. Ці ряди і категорії створені за ініціативою міжнародних організацій нафтопереробних компаній і автовиробників з урахуванням конструктивних особливостей різних типів двигунів і умов їх експлуатації. Призначення і рівні якості є основою асортименту олив. Зважаючи на деяку відмінність в конструкціях і умовах експлуатації, нині одночасно існують декілька систем класифікації моторних мастил - API / ILSAC, JASO, ACEA і ГОСТ (для країн СНД).

Військове відомство США і найбільш великі виробники автомобілів висувають додаткові вимоги до якості моторних мастил. Таким чином, разом із загальноприйнятими системами класифікацій, існують і вимоги (специфікації) виробників автомобілів.

 

Система класифікації API

API система класифікації моторних мастил (API Engine Service Classification System) розвивалася з 1969 року в результаті спільної роботи API, ASTM і SAE. Система повністю викладена в стандартах ASTM D 4485 "Стандартна специфікація на якість експлуатаційних властивостей моторних мастил" (Standart Performance Specification for Performance of Engine Oils) і SAE J183 APR96 "Якість експлуатаційних властивостей моторних мастил і експлуатаційні класифікації двигунів (за винятком енергозберігаючих олив) " (Engine Oil Performance and Engine Service Classifications (Other than "Energy Conserving").

Новий якісний крок в розвитку якості і класифікації моторних мастил був зроблений в                        1983-1992 роках, коли під керівництвом API та участі представників виробників автомобілів (ААМА), двигунів (ЕМА) і технічних союзів (ASTM і SAE) була створена і розвинена "Система ліцензування і сертифікації моторних олив EOLCS" (Engine Oil Licensing and Certification System, API Publication No. 1509). Ця система постійно удосконалюється. Нині атестація моторних мастил проводиться згідно з вимогами EOLCS і "Зведення правил СМА" (СМА Code of Practice).

За системою API (ASTM D 4485, SAE J183 APR96) встановлені три експлуатаційні категорії (три ряди) призначення і якості моторних мастил :

  • API S складається з категорій якості моторних мастил для бензинових двигунів, що йдуть в хронологічному порядку. Для кожної нової генерації привласнюється додаткова буква за абеткою: API SA, API SB, API SC, API SD, API SE, API SF, API SG, API SH і API SJ (категорія SI - навмисно пропущена API, для виключення плутанини з Міжнародною системою заходів). Категорії API SA, API SB, API SC, API SD, API SE, API SF, API SG на сьогодні визнані недійсними, як застарілі, проте в деяких країнах оливи цих категорій ще випускаються, категорія API SH є такою, що "умовно діє" і може використовуватися тільки як додаткова, наприклад API CG - 4/SH;
  • API C складається з категорій якості і призначення олив для дизельних двигунів, що йдуть в хронологічному порядку. Для кожної нової генерації привласнюється додаткова буква за абеткою: API СA, API СB, API СC, API СD, API СD - II, API CE, API CF, API CF - 2, API CF - 4, API CG - 4 і API CH - 4. Категорії API СA, API СB, API СC, API СD, API СD - II на сьогодні визнані недійсними, як застарілі, проте в деяких країнах оливи цих категорій ще випускаються;
  • API EC - енергозберігаючі оливи (Energy Conserving). Новий ряд високоякісних олив, що складається з малов'язких, легкоплинних олив, що зменшують витрату палива за результатами тестів на бензинових двигунах;

існуючі категорії:

  • API SH/ЄС (застаріла) - економія палива не менше 1,5% в порівнянні з еталонною оливою SAE 20w-30
  • API SH/ECII (застаріла) - економія палива не менше 2,7% в порівнянні з еталонною оливою SAE 20w-30
  • API SJ/EC (діюча) - економія залежно від в'язкості тестованої оливи

Класифікація, якість і маркування цих олив регламентуються документами:

  • API випуск No. 1509 "Система ліцензування і сертифікації моторних мастил" (API Publication No. 1509 - Engine Oil Licensing and Certification System)
  • ASTM D - 2 пропозиція Р205 "Класифікація енергозберігаючих моторних мастил" (ASTM D - 2 Proposal 205 - Classification for Energy - Conserving Engine Oils)
  • стандарт "SAE J1423 AUG94 "Класифікація енергозберігаючих моторних мастил для легкових автомобілів і вантажних автомобілів особливо малої і малої вантажопідйомності" (SAE J1423 AUG94 - Classification of Energy - Conserving Engine Oil for Passenger Cars, Vans and Light - Duty Trucks).

Зменшення в'язкості оливи може забезпечити економію палива в прогрітому двигуні 0,6-5,5% (при зниженні високотемпературної в'язкості), а в холодному - 1,0-6,5% (при зниженні низькотемпературної в'язкості). При оптимальній комбінації моторного і трансмісійного мастила можна досягти економії палива у розмірі 2,7-10,9%. Універсальні оливи для бензинових і для дизельних двигунів позначаються двома символами відповідних категорій : перший символ є основним, а другий вказує на можливість застосування цієї оливи для двигуна іншого типу. Наприклад, API CG - 4/SH - олви, оптимізована для застосування в дизельних двигунах, але його можна застосовувати і у бензинових двигунах, для яких пропонується олива категорії API SH і нижче (SG, SF, SE і так далі).

Знаки API. Оливи, що відповідають вимогам діючих категорій якості і які пройшли офіційні випробування API, - SAE, мають на своїх етикетках графічний круглий знак (donut mark) - "API символ обслуговування" (API Service Symbol), в якому вказані міра в'язкості по SAE, категорія якості і призначення по API і можлива міра енергозбереження.

Новітні категорії олив сертифіковані API, у разі відповідності вимогам ILSAC, позначаються "Символом Свідоцтва сертифікації API" (API Certification Mark), так званим знаком "Зоряного вибуху" ("Starburst"). Цей знак може привласнюватися тільки енергозберігаючим, легкоплинним оливам найвищого рівня якості, з в'язкістю SAE 0w -..., 5w -... і 10w -... . Система вимог до олив серії ILSAC GF є складовою частиною системи API Забезпечення Якості Американських Олив (EOLCS).

Системи API - ILSAC призначені для задоволення вимог до олив, які використовують в двигунах американських і японських автомобілів. Вимоги європейських автовиробників дещо відрізняються унаслідок конструктивних особливостей європейських двигунів. Незважаючи на це, більшість моторних мастил, що поступають на європейський ринок, маркуються знаками відповідності категоріям якості API і, в окремих випадках, навіть "Символом Обслуговування API" (API Service Symbol).

Категорії API. Визначальними показниками категорій олив є:

  • комплекс фізико-хімічних і експлуатаційних показників якості, що регламентуються стандартом;
  • тип двигуна;
  • рік випуску;
  • призначення оливи;
  • особливості режиму роботи двигуна та ін.

Категорії олив для бензинових двигунів легкових автомобілів

Оливи категорії S (service) призначені для бензинових двигунів легкових автомобілів, мікроавтобусів і вантажних автомобілів малої вантажопідйомності.

категория API SF:

  • оливи цієї категорії призначені для двигунів моделей 1988 року та старші, які живляться етильованим бензином. Вони мають ефективніші, ніж попередні категорії, протиокислювальні, антикорозійні властивості і мають меншу схильність до утворення високо- і низькотемпературних відкладень і шламу.
  • оливи API SF замінюють оливи API SC, API SD і API SE в старіших двигунах.

категория API SG:

  • ліцензована категорія, затверджена в 1988 році. Видача ліцензій припинена у кінці 1995 року. Оливи призначені для двигунів моделей 1993 роки і старші, живлених неетильованим бензином з оксигенатами. Задовольняють вимогам, що висуваються до олив для дизельних двигунів категорії API CC і API CD. Мають більш високу термічну і протиокислювальну стабільність, поліпшені властивості протизносу, зменшену схильність до утворення відкладень і шламу.
  • оливи API SG замінюють оливи категорій API SF, SE, API SF/CC і API SE/CC.
  • категорія API SH (що умовно діє) :
  • ліцензована категорія, затверджена в 1992 році. На сьогодні категорія є такою, що умовно діє і може бути сертифікована тільки як додаткова до категорій API C (наприклад API AF - 4/SH). За вимогами відповідає категорії ILSAC GF - 1, але без обов'язкового енергозбереження. Оливи цієї категорії призначені для бензинових двигунів моделей 1996 року і старше. При проведенні сертифікації на енергозбереження, залежно від міри економії палива привласнювалися категорії API SH/EC і API SH/ECII.

категорія API SJ (що діє) :

  • категорія затверджена 06.11.1995, ліцензії стали видаватися з 15.10.1996. Оливи цієї категорії призначені для усіх бензинових двигунів, що використовуються нині і повністю замінюють оливи усіх категорій, що існували раніше, в старіших моделях двигунів. Максимальний рівень експлуатаційних властивостей. Можливість сертифікації по категорії енергозбереження API SJ/EC.
  • категорія API SL (що діє) :
  • API планував розробляти проект PS - 06 як наступну категорію API SK, але один з постачальників моторних мастил в Кореї використовує скорочення "SK" як частину свого корпоративного імені. Для виключення можливої плутанини буква "К" буде пропущена для наступної категорії "S".
  • стабільність енергозберігаючих властивостей;
  • знижена летючість;
  • подовжені інтервали заміни